Sfaturi utile pentru tranzacţii de vânzare-cumpărare imobil în Moldova
7 Februarie 2013, 09:00
Entuziasmul de a procura o locuinţă, bucuria şi satisfacţia de a avea un loc al tău, eclipseaza uneori capacitatea cumpărătorului de a da importanţă sporită unor detalii de natură juridică. Pentru asta, înainte de a lua decizia de a face o achiziţie, este recomandat să apelaţi la sfatul unui specialist, capabil să vă dea raspunsuri obiective şi tranşante la o anumită situaţie sau alta.

Cumpărarea imobilelor aflate în proces de construcţie

Problemele cele mai delicate sunt întâlnite în cazul companiilor ce construiesc blocuri locative noi. Contractul de investiţie pe care îl semnează vănzătorul şi cumpărătorul este, de fapt, un contract ce nu garantează valabilitatea achiziţiei, ci doar valabilitatea investiţiei! Contractul de investitie reprezinta exact ceea ce se declară în antet – un contract de investiţii – şi nu de vânzare-cumpărare!
Şi dacă investitorul nu mai poate continua activitatea, ce se înatmplă? Dacă aveţi doar un contract de investiţii, atunci se întâmplă ceea ce s-a întamplat cu mulţi oameni în ultimii ani, care nu-şi mai pot recupera banii. Aţi semnat un contract de investiţii, iar investiţia nu
a mers, logica juridică e simplă, dar dureroasă.

Pentru asta e nevoie să fiţi vigilenţi atunci când alegeţi o companie de construcţie. Nu vă lăsaţi cuceriţi de preţurile prea atractive şi promisiunile
aproape perfecte. Interesaţi-vă de reputaţia companiei. În Republica Moldova s-au proliferat câteva companii care şi-au dovedit seriozitatea şi onestitatea de-a lungul timpului. Încercaţi să vedeţi dacă există deja vreun proiect finalizat, analizaţi calitatea şi durabilitatea construcţiei acolo.

Condiţiile contractuale. Cu cât sunt mai
generale, cu atât lasă loc de mai multe
interpretări şi vă pot face
vulnerabili în anumite situaţii viitoate. Detaliile contează.

Cumpărarea imobilelor date în exploatare, blocuri deja finisate

În cazul achiziţiei unui apartament dat în exploatare, detaliile juridice le verifică notarul.
Pentru asta Vânzătorul este necesar să prezinte:
» Actul de Proprietate
» Extrasul din Registrul Bunurilor Imobile
» Certificatul cu privire la Evaluarea Bunui Imobil
» Certificatul privind lipsa datoriilor către Buget
» Buletin de identitate valabil

Fiţi atenţi la intermediari, mai ales când acesta reprezintă interesele vânzătorului prin intermediul unei procuri şi insistă sa faceţi tranzacţia la o anumită persoană!

Extrasul din Registrul Bunurilor Imobile conţine toate datele referitor la situaţia bunului. Daca este sechestrat, gajat, dacă există vreo interdicţie de înstrăinare a lui.

Atenţie! Deseori în Extras poate să nu figureze numele soţiei sau soţului, existând o menţiune că starea civilă nu a fost clarificată. În astfel de cazuri, dacă aveţi suspiciuni, insistaţi să clarificaţi acest aspect, pentru a nu leza interesele unei persoane ce ar putea pretinde legitim la acest bun.
Comunicaţi preţul real al tranzacţiei.

Inspectoratul Fiscal are acces la Baza de Date Cadastru, prin urmare poate verifica veridicitatea din declaraţia Dvs fiscală şi din conţinutul tranzacţiei.

Ţineţi cont şi de impozite ce urmează a fi achitate. Atât tranzacţia de
vânzare-cumpărare, cât şi donaţia este supusă impozitării.

Nu apelaţi la intermediari. Orice notar Vă va da o explicaţie amplă şi obiectivă despre tranzacţie, situaţia juridică a bunului, a vănzătorului. Puteti apela la
operaţiunea escrow pentru cazul cînd nu doriţi să transmiteţi banii în numerar Vânzătorului.

Pentru a evita speculaţiile, apelaţi mereu la un specialist. In acest fel, veţi elucida toate aspectele şi veţi beneficia de o atitutinde loială pentru ambele părţi.
CASE.MDRedacţia CASE.MD, cu referire la notarul public Elena Toma
9
Înapoi
Online Media SRL, despre noi
© Online Media